FOLLOWERS

Sabtu, September 17, 2011

SELALU BURUK SANGKA..APA PERLU KITA BUAT??

sebagai manusia biasa rasanya kita tak lari dari sikap selalu buruk sangka..
walaupun tentang sesuatu yang remeh..
selalu sangat nak bersangka tak baik pada orang..


contoh 1
kita hantar mesej kepada kawan di fb..
kita tengok kawan kita ada mesej kat wall kawan kita yang lain pada masa tu..
tapi dia takde reply pun mesej kita tadi..
tunggu punya tunggu tak jugak reply..
tak semena kita buruk sangka yang dia memang sengaja tak nak balas mesej kita..
kita dah jauh hati dengan dia..

apa yang kita sepatutnya kita kena buat??
kita perlu berfikir positif..
kena fikir mungkin masa tu, dia nak cepat..
dia ada urusan..
dia perlu offline segera..


contoh 2
kita mesej pasangan kita kat handfon..
punyala panjang mesej kita hantar...
macam-macam soalan kita tulis kat dia..
tup-tup bila dia reply..satu je dia jawab apa yang kita tanya..
sedangkan soalan lain yang dah kita hantar tu rasanya sangatla penting bagi kita untuk dia jawab..
tak semena kita dah buruk sangka kat pasangan kita..
kita dah fikir dia tak ambik berat pasal diri kita..

apa yang sepatutnya kita kena buat??
kita perlu positif..
fikir mungkin masa tu dia tengah sibuk..
banyak kerja kat ofis..
terlepas pandang pada soalan-soalan kita kat fon tadi..


semua di atas adalah contoh paling remeh..
tapi banyak perkara yang mudah kita jadi buruk sangka..
samada perkara remeh atau perkara serius..




apa-apa jua yang kita lakukan seharian..
kita memang perlu sentiasa positif..
cuba bertenang dalam segala permasalahan yang timbul..

-end-


*tapi kalau asyik kita je positif, tapi orang takde nak hargai kita camna ek??huhuhuhu..
redha je la..masing-masing punya alasan tersendiri dalam setiap yang berlaku..

8 komen:

kotak bulat berkata...

mls nk pikir sume bnda tu sb semua tu remeh2 je..hehehe

BLADE EDGE berkata...

assalam akak...

huhuhu.. penat jer tulis pjg2, pastu reply kata OK jer...hampeh tull!!! :-D

mzhany berkata...

betul jugak tu kak...hmmm

Rozuan Ismail berkata...

syaitan sentiasa hasut kita untuk berfikiran negatif.

Miscellaneous Smiles berkata...

thing positive kih kih kihh~~

khaifaiz berkata...

Be positif je la kan... senang je kalau selalu praktis utk jd positif.. tp kene bertempat juga tu

JIJI YU berkata...

mueheh..menteliti tu mmg kena jaga

Aku Ibu Muda berkata...

salam dik....kita ni kena sentiasa pk positif...

kalau sentiasa negatif, nanti hati tak tenang je rasanya :)

KLIK UNTUK SHOPPING

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright(c) All Right Reserved by Qasehraihan