FOLLOWERS

Isnin, Disember 19, 2011

PABILA RASA SEDIH DAN KETIKDAKPUASAN HATI BERLAKU..


Dikala hati resah..
melalui saat-saat sedih..
saat-saat sukar..
putus cinta..putus kasih..
pergaduhan sesama insan..
pelbagai monolog dalaman akan berlaku..
monolog antara hati dan akal..


Hati sakit!!

Akal :  sabar~

Hati :  kau tak rasa apa yang aku rasa..

Akal :  tapi aku tahu apa yang kau rasa, dan sabar adalah perkara terbaik..

Hati :  cakap senang laa!!

Akal :  jika kau tak ingin bersabar, apa yang ingin kau lakukan?

Hati :  entah..marah,menangis?

Akal :  maka sabarlah perkara terbaik untukmu..marah hanya mengeruhkan keadaan, menangis       
          menunjukkan kau lemah..

Hati : rasa yang dipendam akan makin parah..

Akal : hilangkan sakitmu dengan melupakan perkara itu..

Hati :  mana mungkin,nak melupakan sesuatu bukan senang,apatah lagi perkara yang menyakitkan

Akal : alihkan tumpu mu,sandarkan apa yang kau rasa pada Tuhanmu.dunia tempat persinggahan  
         semata-mata,tiada guna kau bersedih akan perkara didalamnya..

Hati : bagaimana jika sakit ku ini kerana sahabat..

Akal : maafkanlah..dalam hidup ini kau akan berjumpa bermacam jenis manusia,manusia tak 
         sempurna,begitu juga dirimu.terimalah kelemahan orang lain sepertimana orang lain 
         menerimamu..

Hati : jika orang lain tak menerimaku?

Akal : biarkan..biarlah hina dimata manusia asalkan mulia dalam pandanganNya.


semoga kita sentiasa dalam kewarasan akal..
dalam membuat pertimbangan dalam semua soal..
setiap yang berlangsung ada hikmahnya..
berusahalah kita mencari hikmah tersebut samada secara nyata atau tersembunyi..


sumber : sini

-tamat-


* kadang-kadang seseorang harus membuat kita menangis, hanya untuk membuat kita sedar bahawa kita berhak mendapatkan seseorang yang mampu membuat kita tersenyum ♥
* semasa entry ni di taip..saya menangis..sapela agaknya yang mampu buatkan saya tersenyum??emmm..


34 komen:

JIJI YU berkata...

sumber tu takleh percaya sgt

pinky berkata...

mmmm....

qasehraihan berkata...

@Jiji Yu :
memang a..xleh caye,xleh pakai..sebab xbertauliah pun dia tu..haha

qasehraihan berkata...

pinky :
eh mcm org baru je ni..
blog awk xde tmpt nk komen..xde shoutmix..saya xboleh nk tinggal jejak..tp saya dh g tadi tu..baca entry sedih..huhuhu

mksih dtg..

Citarasa Rinduan berkata...

selamat malam adikku qaseh..

rasa suka bila baca entry ini..
sangat lega...

thank sayang

Rozuan Ismail berkata...

patutlah pernah baca.jiji yu punya

Cikgu Fikri berkata...

wah..
bila hati dan akal bermonolog, kita sbg manusia perlu bijak utk mendengarnya dan wat keputusan yg betul..

kak, psl novel bicara hati tu plak, tu lah psl, nmpk cm best kan? huhhuh :)

Woofer Storm berkata...

aik..bukan sblm ni ada sorang yang bisa buat sis senyum..hehe malu la tu^^

#semoga sis temui bahgia yang dicari^^

Enh Ear berkata...

hanya diri kita yang mampu memberikan kebahagian sebenar.. bukn org lain.. krn mereka tak tau apa yang kita ingin kan sbnrnya..

khaifaiz berkata...

sy kira kmpln OSBON mampu membuat anda ketawa

Papa Mifz berkata...

harap skrg nih dah senyum yer..:)

Solihin Zubir berkata...

jgn pulak hina di mata manusia, turut hina juga di mata Allah..

biar hina di mata manusia tp mulia di sisi-Nya..

ikut hati mati.. iku rasa binasa..

pak mat berkata...

akal dan hati perlu seiring..
dalam menangani setiap konflik luaran mahupun dalaman..

senyumlah bersamaku..
biar bertebaran kasih itu.

konde berkata...

sabar best lah :)

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

qasehraihan berkata...

pak mat :
mksih byk2 ats segala kasih sayang tersebut.. :-)

Woofer Storm berkata...

sedih ya sis,jangan sedih2 ya..hidup ibarat putaran roda..kadang kala diatas,kadang kala dibawah..ermmm

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

salam...

saya pernah menagis dek perbuatan manusia..tp itu buat saya kuat. tp yg plg manis sebelum saya jd kuat saya disedarkan dgn ayat...tak mati kita krn dek jeian..tak hidup kita kerna pujian.biar keji dimata manusia jgn keji dimata Allah. terus saya bgn utk melangkah semula.Sapu air mata awak tu..teruskan melangkah

Nelly The Strange berkata...

menyentuh hati . :)

caer sasuke berkata...

be strong k..always have peoples around who really care about ur performances =)

wallpaper dekstop doodle percuma

jijah montel berkata...

tamo sedih2.. Allah kan ada :)

sissyira berkata...

salam..

ketawa dan air mata adalah rencah dalam kehidupan..
umpama malam da siang
umpama bintang dan mentari
saling berguna dan memberi manfaat...

Edy Zaidi berkata...

nak tisu...lap hingus tu...hehe

Ain Dzaya berkata...

hanya ALLAH saje yg mampu bt kita senyum selamanya sayang =)

AMMAR YASIR berkata...

Sabar

Raden berkata...

asek hati n akal je..sesekali bg la dubur yg berkate2 plak

sissyira berkata...

salam


seronok menangis....hehe

qasehraihan berkata...

Raden :
giler a lu..haha

kay_are berkata...

taktau ape situasi or keadaan yang sebenar.. tapi ape pun yang penting banyakkan bersabar ye =)

kokser kokdam berkata...

masa buleh jd ubat..

tiefazatie berkata...

salam sis!happy weekend!

Azian Elias berkata...

bila sedih kita selalu mengadu pada kawan. bukan pada ALLAH.

ada masa akak pun rasa sedih sangat. dalaman terganggu.

Qaseh dalia adelia berkata...

sis qaseh ..... winduuuu biasalah sedih xleh lari dr idup mnusioo

Best Business Brands berkata...

rasa pedih pabila kehendak tidak dipenuhi .rasa sedih pabila mereka pergi .rasa perit pabila tak dihargai . rasa sesal dengan semua yang ...

Che Rosliza Che mat berkata...

sabar paling perlu...jika hati sakit..

KLIK UNTUK SHOPPING

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright(c) All Right Reserved by Qasehraihan