FOLLOWERS

Ahad, Mei 22, 2011

10 PANTANG LARANG TENTANG HANDFON

entry ni panjang..
so straight to the point ek..
perkara2 'jangan' tentang handfon...




1. Jangan Simpan Dalam Poket
Bagi lelaki yang suka menyimpan handphone (hp) didalam poket seluar, sebaiknya sebaiknya selepas membaca ni akan berfikir dua kali kerana, hp menghasilkan medan elektrostatik & elektromagnetik yang mengakibatkan ketidaksuburan lelaki.



2. Jangan Guna Dekat Barangan Elektronik
Jangan gunakan hp ketika isyarat lemah berdekatan barangan elektronik berkuasa tinggi. Contoh barangan elektronik mengeluarkan medan elektonik yang tinggi seperti televisyen, oven, peti sejuk, radio dan lain-lain.. daya yang dikeluarkan oleh barangan tersebut boleh mengakibatkan kebakaran pada printer circuit board (pcb) dalam hp terbakar.


3. Jangan Dekat Dengan Kunci Kereta
Dalam keadaan tertentu, hp yang digunakan dalam kendaraan akan memberikan impak kerosakan terhadap peralatan elektronik kenderaan. Hp yang diletakkan terlalu dekat dengan kunci kenderaan boleh mangakibatkat terhapusnya kod yang ada dalam sistem elektronik pada kunci kenderaan tersebut.


4. Jangan Dekat Dengan Komputer
Komputer & hp adalah alat yang gelombang elektromagnetik. Jika berada dalam jarak yang dekat, maka keduanya akan saling merosakkan. Anda tentu tidak ingin kalau kedua-dua gajet kegemaran anda kerosakkan ?


5. Jangan Simpan di Tempat Bersuhu Tinggi
Tempat bersuhu tinggi, kelembaban tinggi, & berdebu merupakan geng musuh hp anda.. Mungkin anda tidak menyedari yang anda sering kali “menjemur” hp anda di atas dashboard kereta, tingkap & beg.




6. Jangan Meletakkan Kad SIM Dekat Magnet
Bahaya kad SIM dekat dengan benda-benda yang mengandung magnet kerana radiasi yang dipancarkan. Hp juga berkebolehan untuk merosakkan kad memori & kad kredit anda.



7. Jangan Dekat dengan Logam
Hindari hp anda daripada berdekatan dengan logam-logam kecil kerana speaker hp anda akan menarik benda-benda tersebut. Hp akan mengalami kerosakan fizikal.




8. Jangan Dekat Alatan Hospital
Kebanyakan hospital adalah tempat yang paling tak sesuai untuk hp. Selaian pesakit memerlukan ketenangan, peralatan media seperti alat bantuan pendengaran & alat pengepam jantung akan terganggu. Jangan kerana hp, anda menjadi seorang pembunuh dalam senyap



9. Jangan Dekat Dengan Gas Yang Mudah Terbakar
Gas merbahaya kerana mempunyai tekanan yang tinggi dan juga mudah terbakar. Berada dekat dengan gas yang mudah terbakar boleh mengakibatkan hp anda tidak berfungsi dengan baik.



10. Jangan Basah
Rasanya kita semua sudah tahu betapa bahayanya air bagi hp. Air juga musuh kepada kamera hp.. Apatahlagi ketika musim hujan, boleh mengundang banyak masalah. Bagi penunggang motorsikal, bersiap sedialah untuk menyembunyikan hp anda sebelum hujan tiba.

sumber : copy paste dari sini
-end-

* xtaula fakta ni pemerhatian ke..kajian..ke kebetulan..haha 

12 komen:

FarhanahAdzlan berkata...

wlaupun xtau betul ke x..we just hati2 je..:)

Rozuan Ismail berkata...

banyak betul jangan ye.tapi ramai je yang buat.sanggup tanggung risiko =(

~~Ticer Wann~~ berkata...

erk...banyaknye pantang larang..kadang-kadang tu tak sedar yang kita buat benda-benda jangan tu..

JIJI YU berkata...

ehehe..aku salu je letak dalam poket sluar...ehehe..

Mrs.Yie berkata...

jgn letak berhampiran komputer tu yg menjadi masalah sbb akak memang selalu letak hp kat sebelah komputer..huhu..

Qaseh dalia adelia berkata...

jangan jangan jangan haha .. rindu sis .. kdg2 suka gak letak fon tepi laptop ngaaa

kokser kokdam berkata...

+ 1 lg..
jangan lupa charge kalo nk enpon trus idop...

zarazueyin berkata...

thanks kak qaseh ats tips ni :)

daddyzkool berkata...

alamak no 1 tu macam mengancamkan sahaja lah...heeeee

Naddia berkata...

kalo nk tepon goku sambil memasak leh??

mzhany berkata...

thank u kak for da info

kay_are berkata...

rase sume tu pernah wat kot.. tanpa disedari lagi.. tapi kalau sume xleh wat, cane?? ari2 jumpe logam.. em..

KLIK UNTUK SHOPPING

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright(c) All Right Reserved by Qasehraihan